La régulation émotionnelle en situation de résolution de problèmes arithmétiques : exploration du rôle des émotions épistémiques
Titre | La régulation émotionnelle en situation de résolution de problèmes arithmétiques : exploration du rôle des émotions épistémiques |
Type | Mémoire de Master |
Auteurs | Quéré Maïlys |
Directeurs | Gaux Christine |
Année | 2022 |
URL | https://dune.univ-angers.fr/fichiers/92003819/2022HMPPP15357/fichier/15357F.pdf |
Mots-clés | Contrôle perçu, Emotions épistémiques, Régulation émotionnelle, Résolution de problèmes mathématiques, Valeur perçue |
Date de soutenance | 2022-06-30 |
Résumé | Objectifs : Cette étude exploratoire vise à étudier la contribution de l’origine (valeur et contrôle perçus) et de la nature des émotions épistémiques (EE) – produit du traitement l’information cognitive – mais aussi leur régulation dans la performance à la résolution de problèmes arithmétiques. L’intérêt finalisé de cette étude est de dégager des profils d’enfants pour aiguiller la pratique clinique. Participants : 82 enfants scolarisés en classe de CM2 avec 56,1% de filles (n=46) et 43,9% de |
Résumé en anglais | Objectives: This exploratory study aims to investigate the contribution of the origin (perceived value and control) and nature of epistemic emotions (EE) - a product of cognitive information processing - but also their regulation in student’s performance at arithmetic problem-solving. The ultimate interest of this study is to identify profiles of children to guide clinical practice. Participants: 82 students in 5th grade, including 56.1% of girls (n=46) and 43.9% of boys (n=36), with an average age of 10 years. Methodology: In a classroom setting, performance-based exercises were submitted to the whole group of students to measure their level in mathematics and their performance in solving non-routine problems. Self-report scales were completed by the students to assess: their perceived value and control in problem-solving; the EE experienced (Epistemically-Related Emotion Scales); the emotional regulation strategies used (CERS-M). Results: Perceived value and control predict the nature of the EE experienced. While a positive epistemic experience is uniquely related to task utility self-persuasion, the other emotional regulation strategies are related to a high experience of negative EE. Apart from neutral EE (surprise, confusion) and pleasure, EE do not seem to influence the solving of non-routine arithmetic problems. Lastly, two profiles of students can be distinguished according |
Langue de rédaction | Français |
Nb pages | 72 |
Diplôme | Master Psychologie Clinique, psychopatho, psycho de la santé |
Editeur | Université Angers |
Place Published | Angers |
Libellé UFR | UFR de Lettres, Langues et Sciences Humaines |